کنگره ملی سالیانه و کنگره بین‌المللی پژوهشی علوم پزشکی کشور در اردبیل برگزار شد

کنگره ملی سالیانه و کنگره بین‌المللی پژوهشی علوم پزشکی کشور در اردبیل برگزار شد

به گزارش راه فتوت، بهرام عین‌اللهی در حاشیه حضور در بیست و سومین کنگره ملی سالیانه و نهمین کنگره بین المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور به میزبانی اردبیل در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد:  برگزاری این کنگره حالت بین‌المللی دارد و دانشجویانی از سراسر دنیا در این همایش شرکت کرده‌اند و بر این باور هستیم برای این که رشد علمی در کشور ایجاد شود باید از ظرفیت دانشجویان استفاده شود و در مرکز تحقیقاتی نیز باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شود تا علاوه بر انتقال تجربیات به سایر دانشجویان استفاده از روش‌های کارهای پژوهشی آینده خوبی تامین شود و حرکت به سمت مرجعیت علمی باشد.

عین‌اللهی اذعان کرد: یکی از اهداف مهم از برگزاری این کنگره مشارکت بین اساتید و دانشجویان است که امیدواریم با تلاش‌های به عمل آمده سالانه یک بار این کنگره برگزار شود و با رای گیری به عمل آمده بیشترین رای را دانشگاه علوم پزشکی اردبیل کسب و برگزاری این کنگره به میزبانی استان اردبیل انجام یافت.

وی خاطرنشان کرد: هر دانشگاهی در کشور می‌تواند بچرتر باشد و ملاک فعالیت و ارائه کار است. در حال حاضر نیز شاهد رونمایی از چندین مورد از فعالیت‌های حوزه پزشکی بودیم که در حال حاضر سه داروی اعصاب رونمایی شده که یکی از آن‌ها برای درمان ام اس است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: دستگاه‌های اکسیژن ساز خوبی تولید شده که قابل مقایسه با انواع خارجی نیز نیست و این افتخاری است که در این استان به نمایش گذاشته می‌شود.

کنگره سالانه علوم پزشکی نماد اتحاد دانشجویان در حوزه سلامت است

علی محمدیان در آیین افتتاح کنگره ملی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور در اردبیل اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌های روزافزون علوم پزشکی و بهداشتی و کشف بیماری‌های جدید نیاز مبرمی در زمینه به روزرسانی اطلاعات پزشکی جامعه و راه‌های تشخیصی و درمانی آنها احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علم همواره کلید حل مشکلات است، تصریح کرد: اهمیت دادن به امر تحقیق و پژوهش در این حوزه برای هر کشوری می‌تواند نویددهنده روزهای روشنی برای آن کشور  باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزاری کنگره ملی سالیانه پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور را با شرکت دانشجویان بومی و دانشجویانی از چهار کشور ازبکستان، جمهوری آذربایجان، بحرین و غنا یادآور شد و گفت: دانشجویان به عنوان بازوی توانمند و نیروی محرک کشور نقش مهمی در توسعه و پیشرفت جامعه دارند.

محمدیان افزود: با کمک گرفتن از نیروی جوان دانشجویان، تاریخ‌سازی‌ها و اتفاقات مهم و مبارکی در زمینه علوم اتفاق می‌افتد که امیدواریم این کنگره شروع‌کننده اتفاقات نو، ایده‌های نوین، شکوفایی و درخشش استعدادهای دانشجویی باشد.

وی اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه سلامت را یادآور شد و خاطرنشان کرد: این پژوهش‌ها می‌تواند حاشیه امنی را در برابر خطرات و تحقیقات سلامت کنونی و آینده ایجاد کند.

محمدیان در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» اردبیل میزبان بیست و سومین کنگره ملی سالیانه پژوهشی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی است که رویدادی مهم در راستای تولید علم بر اساس دانش و اشتغال‌آفرینی است.

وی بیان کرد: اردبیل یکی از برترین استان‌ها در حوزه تحقیقات و پژوهش است و به عنوان میزبان این کنگره در چهار روز برگزاری آن می‌تواند منشأ اثرات خیر در حوزه سلامت باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار امیدواری کرد: برگزاری این کنگره شروع‌کننده اتفاقات نوین و شکوفایی و درخشش استعدادهای دانشجویی در عرصه ملی و بین‌المللی باشد.

این کنگره رویدادی دانش بنیان و اشتغال آفرین است

فرهاد پورفرضی در مراسم آغاز بیست و سومین کنگره ملی سالیانه و نهمین کنگره بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور در اردبیل اظهار کرد: سلامت جز جدانشدنی زندگی استان‌ها است که کسب اطلاعات صحیح در حفظ، ارتقا و بهبود آن از ضروریت‌ها تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه تحقیق و پژوهشی در این حوزه می‌تواند راهگشا باشد، تصریح کرد: پژوهش دانشجویی به دلیل آنکه برآمده از انرژی عظیم، روحیه بالا و امید به آینده است، فارغ از ارزش علمی آن می‌تواند اثرات مهمی در جامعه داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ایده‌پردازی را مؤلفه مهم در تحقیق و پژوهش دانست و گفت: کنگره علمی یکی از بهترین فرصت‌ها برای دانشجویان و اساتید است که با الهام گرفتن از نتایج محققان دیگر و آمیختن آن با فرضیات خود، می‌توانند ایده‌های نوین در رشته‌های تخصصی ارائه کنند.

پورفرضی افزود: در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتعال‌آفرینی» میزبان خیل عظیمی از دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور هستیم تا با ایده‌های فناورانه بتوانیم سلامت را در جامعه ترویج داده و پژوهشگران عرصه سلامت اصالت خود را با تبدیل به علم در جامعه ادا کنند.

وی با اشاره به اینکه در ۲ سال کرونا امیدی به برگزاری این کنگره در اردبیل وجود نداشت، خاطرنشان کرد: با موافقت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، اردبیل برای برگزاری این کنگره ملی و بین‌المللی برگزیده شد و ما اطمینان داریم نخستین کنگره بعد از اپیدمی کرونا می‌تواند نتایج مثبت و مهمی در پی داشته باشد.

دکتر پورفرضی از اهداف مهم برگزاری کنگره را آشنایی پژوهشگران با فعالیت‌های همدیگر و ایجاد شبکه‌های تحقیق دانست و اضافه کرد: این کنگره در نیل به اهداف مهم موفق بوده و می‌تواند زمینه لازم را برای این امر فراهم کند.

وی با بیان اینکه این دوره از کنگره پذیرای بالاترین آمار مقالات دریافتی در کل ادوار کنگره است، بیان کرد: نزدیک به یک‌هزار و ۹۰۰ خلاصه مقاله دریافتی در این کنگره را شاهد بودیم که روند داوری در ۲ بخش اساتید و دانشجویی منجر به برگزیده شدن ۷۱۷ مقاله شد.

پورفرضی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با اعلام نتایج استقبال از پژوهشگران انجام شد و امروز در فضای سالم در کنار تبادل یافته‌ها و پژوهش‌های جدید به روز، شاهد متفاوت‌ترین کنگره ملی سالیانه پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از قضاوت این مقاله‌ها با حضور ۲۶۰ نفر داور خبر داد و گفت: کنگره در حال حاضر با ۵۵۰ نفر شرکت‌کننده رشته‌های پزشکی در اردبیل در حال برگزاری است.

در آیین تجلیل از برترین های این کنگره، مقاله ۱۸ دانشجوی پژوهشگر رشته‌های مختلف علوم پزشکی که به دبیرخانه این کنگره ارسال شده بود، طی سه روز اخیر در پنل‌ها و کارگاه‌های تخصصی این کنگره در قالب سخنرانی ارائه شد و ارائه دهندگان این مقالات به عنوان دانشجویان پژوهشگر برتر معرفی و تجلیل شدند.

همچنین در این آیین، ارائه‌دهندگان ۹ پوستر علمی و پژوهشی ارائه شده به همراه سه داور برتر از میان ۲۶۰ داور این رویداد علمی و پژوهشی به عنوان برگزیدگان بیست و سومین کنگره ملی سالیانه و نهمین همایش بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور معرفی شدند.

همزمان با آیین اختتامیه این کنگره، برگزیدگان اولین جشنواره ملی پژوهش و فناوری دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سه گروه دانشگاهی تیپ یک، ۲ و سه کشور نیز در رشته های مختلف علمی و پژوهشی علوم پزشکی معرفی و تجلیل شدند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در آیین اختتامیه این کنگره علمی و پژوهشی، تکلیف وزارت بهداشت برای فراهم کردن بستر فضای مساعد و شاداب برای تحقیق دانشجویان را وظیفه‌ای سنگین و ضروری ذکر کرد.

یونس پناهی، مجموعه طرح‌های پژوهشی ارائه شده توسط دانشجویان به این کنگره را دقیق و با ارزش خواند و گفت: پژوهش یک کار گروهی است و دانشجویان در این همایش و کنگره با روش اجرای کار گروهی نیز آشنا شدند.

وی با اشاره به شکل‌گیری ۸۲۱ مرکز تحقیقات حوزه سلامت مجوزدار در داخل مراکز دانشگاهی علوم پزشکی کشور و ۳۰ مرکز غیردولتی و نیز تعدادی پژوهشکده دیگر بیان کرد: وزارت بهداشت، مشتاقانه از حضور دانشجویان در این مراکز تحقیقاتی حمایت و استقبال می کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: وزیر بهداشت روز گذشته در آیین افتتاحیه این کنگره خواستار به کارگیری دانشجوبان در مراکز تحقیقاتی حوزه سلامت در دانشگاه‌های سراسر کشور شد و ما نیز در این حوزه با برنامه‌ریزی جدی اقدام خواهیم کرد. وی بکارگیری دانشجویان در مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را یکی از ملاک‌های ارزیابی و پویایی‌سنجی این مراکز در سال جاری ذکر کرد.

گفتنی است در این کنگره، از کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بعنوان کمیته برتر در بین دانشگاه های علوم پزشکی تیپ دو کشوری تجلیل شد.

نویسنده مطلب: سردبیر

سردبیر
کمال کرامت نویسنده و محقق و روزنامه نگار صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه ورزش و فتوت مربی اسبق تیم های ملی قهرمان اسبق جهانی و بین المللی و کشوری از سال 1997 تا 2001 مربی درجه یک و داور درجه یک فدراسیون نویسنده کتب ورزشی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...