باید ها و نباید های مطالبه گری

باید ها و نباید های مطالبه گری

باید ها و نباید های مطالبه گری


مطالبه گری یا هجمه سازی !؟

مطالبه گری یا جریان سازی موازی !؟ مطالبه گری یا صف آرایی ؟!

مطالبه گری باید باهدف خیرخواهانه و به‌قصد اصلاح امور باشد هرگونه تلاش برای تخریب طرف مقابل این حرکت را منحرف می‌کند. خواست به‌حق، منطقی و همراه با راهکار عملی، پشتوانه محکم مطالبه گری اصولی است.

هراز گاهی شنیدن مفاهیم ارزشمند و عمیق کاربردی از دور و نزدیک انسان را به وجد می آورد تا نیروی ذهنی و جسمی خود را به آن سمت سوق دهد تا از مواهب دنیوی و اخروی آن بی بهره نماند ولی در یک نیم نگاه به تشکل مفروض و مهم تر عملکرد و استارت های اولیه صاحبان واژگان، خارج از عمق ارزشمند مفهومی کاربردی انسان را بر می تابد تا قلم به دست گرفته نه از باب عتاب و عقاب بلکه درد دل و توصیه های خیر خواهانه هر چند مطلوب نمی افتد و نخواهد  افتاد چرا که تیغ عریان پشت صحنه افکار یاران واژه به روشنی در طول عقبه پر نشیب و فرازشان در این حوزه عیان است ولی باز سکوت جایز ندانسته در ورای حب و بغض و در راستای تنویر افکار عمومی گام بردارم هرچند خواص کاربلدتر از آنند  قلم حقیر جسارت یادآور مطلب داشته باشد و دیگر اینکه مصداق جمله» بیایید بگوییم که می فهمیم و اگر بی خیالیم به حساب نفهمی نگذارید ، می فهمیم«عیان گردد.

در توصیف مطالبه ‌گری و بیان بایسته ‌های مطالبه‌ گری مطلوب نباید فراموش کرد این عمل برپایه‌ای از مفاهیم عمیق دینی و اخلاقی استوار است و مطالبه گر و مطالبه گری باید در چارچوب اخلاق و حفظ و تکریم شرافت بنیان گردد و از هوچی گری و نفرت پراکنی و عقده گشایی و ادامه سیر بغض دیرین با بازی با کلمات و واژگان اجتناب کرد و در پایه های علمی در کنار شناخت و بیان مشکل، به ارائه راه ‌حل و راهکار و تلاش برای رفع مشکل در همیاری دستگاههای اجرایی آستین بالا زد .

نه اینکه خود بعنوان دستگاه اجرایی و فاعل کار با محل بودجه تعریف نشده و مشکوک وارد گود شده و با موازی کاری با تشکیلات رسمی و قانونی جولان داد و با جریان سازی منفی سعی در تخریب نهاد و دستگاه مد نظر حوزه مورد مطالبه، نمود.

شایسته آنست در تعریف درست واژگان مطالبه گری ،جریان های فکری را به کار معطوف داشت و مشوق تمام جریان های فکری برای حضور در پای کار شد و اجماع و شور را در پروسه و حوزه مد نظر تقویت بخشید نه اینکه با طیفی سازی و رادیکالی کردن افکار و کنش های موجود یار گیری نمود و صف آرایی و جبهه مقاومت جدید خلق و برخلاف روحیه همگرایی در حوزه ، نفرت پراکنی و تفرقه افکنی نمود و با حربه واژگان مقدس موج آفرید و موج سواری کرد تا شاید ! دری از ابواب واصله به کرسی ریاست که سالیان سال با ماده تبصره های قانونی همچنان بسته بروی ارباب حوائج مانده گشوده شود .

خود میدانند  چه می کنند و دنبال چه می گردند ما و جمله خواص نیز بهتر از خودشان می دانیم در پس افکار برخی عزیزان چه می گذرد  ولی اینکه تمسک به عواطف خیر خاهانه به نیت امیال شخصی و جنگ فرقه ایی و مهم تر تضعیف و بی اعتبار نمودن واژگان مقدس همچون مطالبه گری که مورد سفارش مکاتب عقیدتی و بزرگان دین و نظام نیز میباشد خود حرکتی ناپسند و معصیتی نابخشودنی نزد  افکار بیدار و آگاه می باشد  .

اما در سویی دیگر با صحه بر پندار نیک در این کاربرد و حس تکلیف در همراهی مطالبی در وسع خود معروض می داریم:

در مش راهبردی واژه مطالبه گری قبل از گلچین افراد حسب حب و  بغض طیفی به جریانات موجود در حوزه مفروض لازم است که چراغ راه و خط ‌مشی مشخص اخلاقی تعهدی ورای تخصصی برای افرادی که می ‌خواهند در این حوزه اقدام کنند، وجود داشته باشد. این مطالعه بر آن است تا با عنایت به این ضرورت و با گذر از توصیف مطالبه‌ گری صرف، به بیان مختصات، بایسته ‌ها، مفاهیم، مولفه ‌ها، روش‌ ها و شیوه ‌های بهترین نوع مطالبه ‌گری، پرداخت تا این واژه وسیله و پیراهن عثمانی دیگر برای خون خواهی و کینه ورزی های سالیان سال قشر خاص نباشد

نقد و نقادی  و جبهه گیری و سنگر بندی و طیف گرایی مفاهیم هایی هستند که به مفهوم عملی مطالبه و مطالبه ‌گری در جامعه بسیار نزدیک اند. لیکن در عین نزدیکی، در مواقعی از هم فاصله علمی و عملی و اخلاقی هم  می ‌گیرند و دور می ‌شوند. بسیاری از افراد معتقدند وظیفه نقد و نقاد تنها بیان مشکل است و نباید از منتقد انتظار ارائه راه‌ حل و راهکار را داشت. اما مطالبه ‌گری چنین نیست و این مهم‌ ترین تفاوت انتقاد با مطالبه ‌گری است.

یا سنگر بندی و طیف گرایی در مقابل جریان حاکم بر امور یک حوزه در لوای مطالبه گری و تخریب دستگاه اجرایی با برنامه سازی رسانه ایی با عنوان مطالبه‌ گری تشابهات میدانی دارد ولی با اصل موضوع منافات شدید دارد.

پس باید مجدانه، مودبانه، معقولانه، مسئولانه، خاشعانه از فاعلان پروسه خواست مسیر حل مشکلات را با افکار سازنده و سالم بدور از هوچی گری در چارچوب اخلاق و شرف پیموده و در این پروسه از پیشنهادهای سالم و متقن، و اصول سالم و مطلوب پیروی کرد .لذا برای تحقق مطالبه ‌گری شرافتمندانه بدور از امیال شخصی گروهی لازم می بینم دوستان را موکدا به رعایت بایسته های علمی و اخلاقی مطالبه گری توصیه نمایم

✍ کمال کرامت

نویسنده مطلب: سردبیر

سردبیر
کمال کرامت نویسنده و محقق و روزنامه نگار صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه ورزش و فتوت مربی اسبق تیم های ملی قهرمان اسبق جهانی و بین المللی و کشوری از سال 1997 تا 2001 مربی درجه یک و داور درجه یک فدراسیون نویسنده کتب ورزشی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...